All Publications

Books

Sterie, A.-C. (2018), Interprofessional interactions at the hospital. Nurses' requests and reports of problems in calls with physicians, Bern, Peter Lang.

González-Martínez, E. (2007), Flagrantes auditions. Echanges langagiers lors d'interactions judiciaires, Bern, Peter Lang. 

 

Edited Books

Pekarek Doehler, S., J. Wagner, E. González-Martínez (eds.) (2018), Longitudinal studies on the organization of social interaction, London, Palgrave MacMillan.

Pekarek Doehler, S., A. Bangerter, G. De Weck, L. Filliettaz, E. González-Martínez, C. Petitjean (eds.) (2017), Interactional competences in institutional settings. From school to the workplace, London, Palgrave MacMillan.

Bovet, A., E. González-Martínez, F. Malbois (eds.) (2014), Langage, activités et ordre social. Faire de la sociologie avec Harvey Sacks, Bern, Peter Lang. 

 

Edition of journal special issues

Sormani, P., E. González-Martínez, A. Bovet (2011), Discovering work. Ethnomethodological studies in the natural sciences, Ethnographic Studies, (12).Read

 

Peer-reviewed articles and book chapters

González-Martínez, E., P. Drew (2021), "Informings as recruitment in nurse's intrahospital telephone calls", Journal of Pragmatics, 186, pp. 48-59.

Download

Lloyd, M, J. Mlynár (2021), "Hand-ling 'road rage'. Embodiment in conflict on the move", Social Interaction. Video-Based Studies of Human Sociality, 4(4), pp. 1-35.Download

González-Martínez, E., M. Giglio (2020), "Introduire les points soumis à discussion lors d'une réunion. Une analyse conversationnelle longitudinale", TRANEL, (72), pp. 31-71.Download

Mlynár, J. (2020), "'I'll tell you later on'. Proleptic and analeptic tying devices in oral history interviews", Narrative Inquiry, 30(1), pp. 161-184.

González-Martínez, E., J. Mlynár (2019), "Practical trust", Social Science Information, 58(4), pp. 608-630.

González-Martínez, E., C. Buillard (2018), "Collaboration interprofessionnelle jeune infirmière diplômée-assistante sociale: appels téléphoniques de préparation de la sortie de l'hôpital", Recherche en soins infirmiers (133), pp. 15-36.

Alavi, H., H. Verma, J. Mlynár, D. Lalanne (2018), "The hide and seek of workspace. Towards human-centric sustainable architecture", in CHI 2018 Proceedings, Montreal, Canada, April 21–26. https://doi.org/10.1145/3173574.3173649.

González Martínez, E., K. Piotrowska, C. Sterie, C. Vaucher (2018), "Surgery nurses' telephone communication. A mixed-methods study with a special focus on newcomers' calls", Nursing Open, 5(2), pp. 197-209. Download

Mlynár, J., E. González-Martínez, D. Lalanne (2018), "Situated organization of video-mediated interaction. A review of ethnomethodological and conversation analytic studies", Interacting with computers, 30(2), pp. 73-84.

González-Martínez, E., (2017), "Ouverture d'appels téléphoniques infirmière-transporteur à l'hôpital", Revue française de linguistique appliquée, 22(2), pp. 165-183.

González-Martínez, E., A. Bangerter, K. Lê Van (2017), "Building shared situational awareness on the move. Staff monitoring behavior in clinic corridors", Qualitative Health Research, 27(14), pp. 2244-2257.

Arcidiacono, F., Bezençon, A., González-Martínez, E. (2017), "Séances entre enseignants de classe inclusive: un espace de déploiement de la réflexivité", Teaching Innovations, 30(2), pp. 49-67. Download

González-Martínez, E., V. Markaki, F. Bovey (2017), "'Kurzfristige Kostanforderungen' in Telefongesprächen zwischen Plegefachfrau und Ernährungsberaterin", pp. 71-92 in H. Messner, K. Stroumza (eds.) (2017), Sprechen und Können. Sprache als Wekzeug im Feld der Sozialen Arbeit und Gesundheit, Luzern, Interact.

Sterie, A., E. González-Martínez (2017), "Newcomer nurses' telephone calls to porters and doctors. Inquiring and reporting as vehicles for requests", pp. 143-168 in S. Pekarek Doehler et al. (eds.), Interactional competences in institutional settings. From school to the workplace, London, Palgrave MacMillan. 

González-Martínez, E., A. Bangerter, K. Lê Van (2017), "Passing-by 'Ca va?' checks in clinic corridors", Semiotica, 215, pp. 1-42. Download

Eden, G., E. González-Martínez, A. Widmer et al. (2016), "Guider la conception itérative de prototypes au moyen du Modèle d'Evaluation de l'Activité", pp. 314-320 in Actes de la 28ième conférence francophone sur l'Interaction Homme-Machine, New York, ACM.

González-Martínez, E., C. Petitjean (2016), "Le rire cordial dans les demandes téléphoniques par de jeunes infirmières à l'hôpital", Activités, 13(1), pp. 2-19. Read

González-Martínez, E., V. Markaki, F. Bovey (2016), "'Demandes régime dernière minute' lors de conversations téléphoniques infirmière-diététicienne", pp. 85-110 in K. Stroumza, H. Messmer (ed.), Langage et savoir-faire. Des pratiques professionnelles du travail social et de la santé passées à la loupe, Genève, Editions IES.

González-Martínez, E., A. Bangerter, K. Lê Van, C. Navarro (2016), "Hospital staff corridor conversations. Work in passing", Journal of Advanced Nursing, 72(3), pp. 521-532.

Petitjean, C., A. Sterie, C. Vaucher, E. González-Martínez (2015), "'Je me permets de te déranger pour te demander un petit conseil'. La gestion de l'expertise lors d'un appel téléphonique infirmier au service de Soins intensifs", Cahiers de l'Institut de linguistique et des sciences du langage, 42, pp. 33-56 (special issue "L'expertise dans les discours de la santé"). Download

Sterie, A. C. (2015), "Recalling the doctor to action. Two requesting formats employed by a nurse for making relevant the doctor's intervention", Novitas-royal, 9(2), pp. 118-137.

Vaucher, C., E. González-Martínez (2015), "Le téléphone. Un outil de travail infirmier à l'hôpital", Perspective soignante, 52, pp. 41-53.

Zanini, C., E. González-Martínez (2015), "Talking to/through the baby to produce and manage disaffiliation during well-child visits" in F. Chevalier, J. Moore (eds.), Interactional restrictions, avoidance and withholding in institutional talk, Amsterdam, John Benjamins, pp. 305-336. Read

Petitjean, C., E. González-Martínez (2015), "Laughing and smiling to manage trouble in French-language classroom interactions", Classroom Discourse, 6(2).Read

González-Martínez, E. (2014), "Etre par l'action. Production d'une enquête sociale et de ses participants", pp. 117-137 in L. Greco, L. Mondada, P. Renaud (eds.),Identités en interaction, Paris, Lambert-Lucas. Read

González-Martínez, E. (2014), "L'organisation de la conversation comme phénomène social", pp. 117-137 in A. Bovet, E. González-Martínez, F. Malbois (eds.),Langage, activités et ordre social. Faire de la sociologie avec Harvey Sacks, Bern, Peter Lang. 

Sormani, P., E González-Martínez, A. Bovet (2011), "Discovering work. A topical introduction", Ethnographic Studies, (12), pp. 1-11. Download

González-Martínez, E., C. Zanini (2011), "Une pratique de gestion de la critique en pédiatrie: communiquer à travers le bébé", SociologieS, pp. 1-13. Read

González-Martínez, E. (2011), "Just telling what is going to happen. The initial phase of a judicial social investigation interview", Nottingham French Studies, 50(2), pp. 154-176 (special issue French language and social interaction. Studies in conversation analysis and interactional linguistics). Download

Kidwell, M., E. González-Martínez (2010), "'Let me tell you about myself'. A method for suppressing subject talk in a 'soft accusation' interrogation", Discourse Studies, 12(1), pp. 65-89. Read

González-Martínez, E. (2008), "La réponse 'Je ne sais pas' lors d'une enquête sociale", Bulletin suisse de linguistique appliquée, (88), pp. 19-41 (special issue Studies on emotions in social interactions). Download

González-Martínez, E. (2006), "The interweaving of talk and text in a French criminal pre-trial hearing", Research on Language and Social Interaction 39(3), pp. 229-261 (special issue Talk and Text). Reprinted in W. Sharrock, M. Lynch (eds.) (2010), Ethnomethodology I-IV, London, Sage. Download

González-Martínez, E. (2005), "Organisation et accountability de l'audition de comparution immédiate", Réseaux, 23(129-130), pp. 209-241 (special issue Visibilité/Invisibilité). Download

González-Martínez, E. (2001), "Comment agir en confiance avec un partenaire dont on se méfie?", Réseaux, 19(108), pp. 87-123 (special issue La confiance). Download

González-Martínez, E. (2000), "La 'déclaration' dans le cadre d'une procédure pénale ou la constitution d'un 'je' multiple et rassembleur", Revue suisse de sociologie, 26(3), pp. 591-614 (special issue Sociologies Interprétatives). Download

González-Martínez, E. (2000), "Postures lyriques. L'ajustement voix-rôle dans le travail interprétatif du chanteur soliste", Revue française de sociologie, 41(2), pp. 277-305. Download

González-Martínez, E. (1998), "Maîtrise des défaillances vocales et indétermination des catégories dans le travail de chanteur lyrique", Revue de l'Institut de sociologie, (3-4), pp. 107-124. Download

González-Martínez, E. (1996), "La stratégie communicationnelle du musée de l'Art Brut. Considérations d'un récepteur avisé", Publics et musées, (9), pp. 105-127. Download

González-Martínez, E. (1995), "La réception du Musée de l'Art Brut par son public. Différenciation des approches interprétatives de l'exposition", Revue suisse de sociologie, 21(3), pp. 741-761. Download

 

Reviews and other relevant publications

 González-Martínez, E. (2021), "Gérer des situations problématiques par le rire et le sourire", Résonances, October, p. 15.Download

González-Martínez, E. (2019), "Dispositifs de remédiation lors de stages en formation à l'enseignement?", Enjeux pédagogiques, (33), pp. 32-34.

Download

Arcidiacono, F., E. González-Martínez (2018), "Interactions parents-enfants lors de la réalisation des devoirs à domicile", Enjeux pédagogiques, (30), p. 29. Download

Progin Liatti, M., E. González-Martínez, G. Massey (2017), "Interaction manipulateur-patient lors d'examens au scanner", Le manipulateur d'imagerie médicale et de radiothérapie, (269), pp. 22-26. Download

Boéchat-Heer S., E. González-Martínez (2017), "Evaluation d'une plateforme internet d'apprentissage à l'écriture-lecture par des enseignants suivant une formation à son utilisation", pp. 10-12, Actes du Colloque Admee-Europe "L'évaluation: levier pour l'enseignement et la formation", AgroSup Dijon, January 25-27, 2016, Dijon, AgroSup.

González-Martínez, E. (2017), "Micro-pratiques de socialisation diffuse d'une stagiaire par ses collègues de travail", pp. 58-59 in B. André, C. Gremion, M. Zinguinian (eds.), Actes du colloque Gevape "Former, accompagner et évaluer les pratiques. Tensions et enjeux en situation d'alternance", 16-17 février 2017, IFFP-Lausanne, Lausanne, Institut fédéral des hautes études en formation professionnelle.

Vaucher, C., E. González-Martínez (2015), "Conversations téléphoniques avec les Soins intensifs", La revue de l'infirmière (208), pp. 38-39. Download

Vaucher, C., E. González-Martínez (2014), "La Pharmacie, bonjour?", Soins infirmiers, (10), pp. 74-75. Download

Skuza K. M., Lê Van K., Linder A., Roduit M. (2010), Dire la Folie. Communication et institutions psychiatriques, Lausanne, Université de Lausanne, Laboratoire de sociologie, ISS. Download

González-Martínez, E. (2005), "The organization of talk in 'immediate trial' hearings", The International Journal of Speech, Language and the Law, 12(1), pp. 125-127.

González-Martínez, E. (2005), "Forms of collective action. Review of Daniel Cefaï and Danny Trom (eds.), Les formes de l'action collective", Human Studies, 28(3), pp. 353-357.

González-Martínez, E. (2003), "L'audition de comparution immédiate. L'organisation des échanges langagiers", La lettre du CEMS, (12), p. 7.

González-Martínez, E. (2003), "Le travail interprétatif du chanteur d'opéra, I", Revue musicale suisse, (9), pp. 5-7. Download

González-Martínez, E. (2003), "Le travail interprétatif du chanteur d'opéra, II", Revue musicale suisse, (10), pp. 7-8. Download

González-Martínez, E. (2002), "Une fascination réfléchie", pp. 120-121 in Cache-cache camouflage, Lausanne, Musée de design et d'arts appliqués contemporains.